Toto dílo pronásleduje kolegu Akrachuse již sedmý rok resp. od té doby, co se rozhodl coby umělec srdcem i duší přestěhovat z nic neříkající a anonymní, neumělecké ulice Na Dolíkách do vedlejší ulice uměleckého souputníka a místního rodáka Petra Bezruče, po kterém byla tato ulice pojmenována. Dílo se nachází vedle Akrachusovo sklepní kóje, což způsobuje nemalé komplikace v okamžiku, kdy se u nich v rodině řeší, kdo odnese harampádí a nepotřebné tretky do sklepa. Ano správně, děti to nebudou, těm stačila jedna návštěva před sedmi lety, tedy ve věku 8 a 5 let. Jistě chápete, že musejí strádat a dokážete si představit, co prožívají za noční můry. Ano, nejen promočili nejedno dětské pyžámko. Jeho žena to také nebude, té stačil jediný pohled na děti vracející se ze sklepa před sedmi lety a desítky bezesných nocí, kdy běhala k nejen pomočeným a řvoucím potomkům. 

Ale zpět k dílu.

Tento umělecký výtvor s nádechem hororové tématiky, je vyhotovený speciální vysocezátěžovou barvou na podlady z produkce Hostivařské předrevoluční fabriky Barvy a laky s.p., který je vyveden na panelové zdi bez podkladového nátěru. Absence podkladu způsobila zajímavě umělecky roztřepený okraj řekněme tajemného zvířete. Ano toto dílo nemá dodnes umělecké jméno a odborníci nejen z umělecké sféry, ale i z fakulty fauny a flóry univerzity karlovy se neshodli o jaké zvíře se jedná. Během sedmi let pátraní a studia odborné a dobové literatury, dospěl mistr Akrachus k nasledujícímu poznatku.

Jedná se o dílo Petra Bezruče z počátku jeho umělecké kariéry, kdy se rozhodoval, zda se věnovat umění slova či obrazu. Později se pro nás bohužel, rozhodl pro umění slova a ochudil nás tak o potenciální obrazové zážitky podporující silnou dětskou představivost, která čeká na takovýto impuls v každém z nás. Jak jsem již zmínil dílo pochází z umělcova ranného věku, kdy sloužil coby voják z povolání Československé lidové armády v přespolním vojenském útvaru 2516 Slaný – Drnov ve spojovací rotě. Jak bylo již několikrát vědecky prokázáno, umělecké sklony se u většiny nadanných jedinců projevují pod vlivem alkoholu, drog či při velkém psychickém vypětí a to byl právě případ našeho mladého a ještě umělecky nevyhraněného Petra Bezruče. Dílo vzniklo v prvopočátku jeho vojenské kariéry, kdy procházel těžkou šikanou, než si vybojoval své místo v rotě a v tomto vojenském panelovém domě. Jistě si dokážete představit jeho utrpení, které prožíval v rámci zocelování právě v tomto temném sklepě. V jednom odborném zahraničním petrolejářském časopise mistr Akrachus vypátral článek, který se zaobírá úvahou, že tato malba byla inspirací pro logo známé petrolejářské společnosti Agip. Ano při zapojení fantazie si dokážeme zhmotnit onoho šestinohého psa, který na nás chrlí oheň z nejedné čerpací stanice po celém světě. Zda to byla jen úvaha, či fakt, který může potvrdit jen samotný umělec, se bohužel nikdy nedozvíme. Faktem je, že tato společnost před pár lety opustila Českou republiku a je možné, že velkou roli zde hrála autorská práva k onomu logu.

Zajímavostí je, že tým pátrající po známém tedy spíše tajemném umělci ulice Banksym, se dokonce domníval, že se jedná o jeho prvotní dílo z obdobdobí předškolního věku, kdy vyrůstal s otcem vojákem z povolání právě v tomto vojenském domě, kde panovala velmi přísná pravidla. Možná právě Banksyho otec byl ten, kdo vyvolal u mladého Petra impuls k tomu dílu a možná právě toto dílo bylo velkou inspirací pro malého předškoláčka dnes již velkého a tajemného umělce Banksyho…

Share